تالار ها

  1. انجمن

    1. 26
      ارسال
    2. فوت و فن کامل سئو

      این بخش فقط اموزش و فوت و فن ها و رازهای سئو گنجانده میشود . برای دیدن این بخش باید 200 مطلب ارائه داده باشید

      • هیچ ارسالی برای نمایش نیست
  2. موتورهای جستجوگر

    1. 160
      ارسال
    2. 44
      ارسال
    3. 2
      ارسال
      • تا کنون مطلبی ارسال نشده است
      • تا کنون مطلبی ارسال نشده است
  3. بخش برنامه نویسی

      • تا کنون مطلبی ارسال نشده است
    1. 3
      ارسال
    2. 2
      ارسال
  4. بخش خرید و فروش

    1. 1
      ارسال
    2. 2
      ارسال
    3. 3
      ارسال
  5. طراحی سایت

    1. 4
      ارسال
    2. 2
      ارسال
  6. دیگر موضوعات

    1. 71
      ارسال
    2. 26
      ارسال
    3. 3
      ارسال
    4. 2
      ارسال
    5. 11
      ارسال
    6. 18
      ارسال
    7. تکنولوژی و فن اوری

      مقالات و تکنولوژی و فن آوریهای روز دنیا

      • تا کنون مطلبی ارسال نشده است
    8. معرفی سایت و وبلاگ

      حداقل ارسال برای ارسال مطلب 2 مطلب پذیرفته شده (شامل دیدگاه، ارسال و غیره میباشد)

      5
      ارسال
    9. 11
      ارسال
  • آمارهای کاربران

    98
    کل کاربران
    6
    بیشترین آنلاین
    amoozeshgahzaban
    جدیدترین کاربر
    amoozeshgahzaban
    تاریخ عضویت
  • چه کسانی آنلاین هستند؟   0 کاربر, 0 مخفی, 0 مهمان (مشاهده لیست کامل)

    • Ahrefs(5)
    • Yahoo(2)

  • آمارهای تالار

    • مجموع موضوعات
      190
    • مجموع پست ها
      394
  • برترین مشارکت کنندگان

    کسی تا کنون امتیازی در این هفته دریافت نکرده است.

  • موضوع های به روز شده

  • پست ها

    • توافقی
      با در نظر گرفتن این که برخی از زبان آموزان بنا بر دلایل مختلفی نظیر ماموریت های شغلی، ساعات متغیر کاری وغیره، نمی توانند در کلاس هایی که تنها برای روزها و ساعات مشخص و تغییر ناپذیر برنامه ریزی شده اند حاضر شوند، موسسه ارس دوره های خود را می تواند صرفاً مطابق با زمانهای ترجیحی زبان آموزان منطبق سازد. بدیهی است که زمان و مدت این دوره ها با توجه به اولویت های زبان آموزان توافقی می باشد.
      دوره‌های عادی ترمیک
      هر ترم کلاس‌های اين دوره 20 جلسه در 2 ماه است كه به صورت یک روز در میان (زوج یا فرد) در ساعت‌های مختلف برگزار می‌شود. این کلاس‌ها در روزهای زوج یا فرد از ساعت 8 صبح تا 10شب، در بازه های زمانی 90دقیقه ای برگزار می‌شود و هر سال شامل 6 ترم 2 ماهه است. آزمون میان ترم جلسه دهم و آزمون پایان ترم جلسه بيستم برگزار می‌شود و 2 جلسه در هر ترم به کلاس فیلم اختصاص دارد. کلاس‌های فشرده
      برای آن دسته از زبان آموزانی که مایل‌اند زبان را سریع‌تر بیاموزند، شرکت در کلاس‌های فشرده توصیه می‌شود. برنامه آموزشی و تعداد جلسات هر ترم کلاس‌های فشرده مانند کلاس‌های ترمیک است و تنها تفاوت در زمان برگزاری کلاس‌هاست. این کلاس‌ها نیز به صورت یک روز در میان (زوج یا فرد) برگزار می‌شود؛ با این تفاوت که هر روز به‌جای یک جلسه، دو جلسه 90 دقیقه‌ای با زمان استراحت بین دو جلسه برگزار می‌شود، به این ترتیب هر ترم حدود یک ماه و هر سال شامل 12 ترم آموزشی است.
      کلاس‌های فوق فشرده
      برای آن دسته از زبان‌آموزانی که به دلايلی مانند مهاجرت یا مسايل کاری و تجاری نیازمند یادگیری سریع زبان هستند، دوره‌های فوق فشرده پیشنهاد می‌شود. این کلاس‌ها، هر روز از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 صبح تا 22 برگزار می‌شود. زبان‌آموزان در 80 روز، دوره‌های مقدماتی آموزش را می‌گذرانند. کلاس‌های جمعه
      آن دسته از متقاضیانی که نمی‌توانند در کلاس‌ها‌ی طول هفته حاضر شوند، می‌توانند در کلاس‌های جمعه شرکت كنند. برنامه آموزشی و تعداد جلسات هر ترم در کلاس‌های جمعه مانند کلاس‌های ترمیک است، با این تفاوت که‌ به‌جای سه جلسه در طول هفته، روز جمعه سه جلسه پشت سر هم در دو نوبت صبح (8 تا 13) و بعد از ظهر (13:30 تا 19:30) با زمان استراحت بین هر کلاس برگزار می‌شود. هر ترم اين كلاس‌ها مانند کلاس‌های ترمیک حدود 2 ماه و هر سال شامل 6 ترم است. آموزشگاه زبان ارس - http://arasedu.com
    •   اینستاگرام را خیلی از افراد صرفا یکی از صدها شبکه اجتماعی این روزها می‌دانند که فقط می‌توان در آن عکس‌هایی از خود، مناظر، غذاهایی که می‌خوریم و … قرار داد. با اینکه تصور این افراد تا حدودی هم درست است، اما این تنها کاربردی نیست که می‌توان از شبکه اجتماعی اینستاگرام انتظار داشت. شبکه یاد شده همچنین می‌تواند به عنوان پلتفرمی برای ارائه تبلیغات به مشتریان مورد استفاده قرار گیرد ( تبلیغات در اینستاگرام ).  در واقع می‌توان این کاربرد را شبیه به تبلیغاتی دانست که بسیاری از بلاگرها نمایش آن‌ها را در وبلاگ‌های خود به منظور کسب درآمد قبول می‌کنند که در اکثر موارد محتوای این‌گونه تبلیغات با محتوای وبلاگ‌ها همخوانی دارد و این‌گونه است که تبلیغ دهنده مخاطبانی را خواهد داشت که به طور ویژه‌ای علاقه‌مند به حوزه کاری وی هستند حالا در واقع ما تبلیغات در اینستاگرام را همراه با کسب درآمد از اینستاگرام در ادامه خواهیم دید. اگر شما هم صاحب برند بزرگ یا کوچک هستید که احتمالا به دنبال بیشتر شناخته شدن و معروف تر شدن هستید، پس قطعا یکی از هدف های شما اینستاگرام است. شبکه ای که از مدیران بزرگ تا کودکان عضو آن هستند و تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک میگذارند. شناخته شدن در بین اینهمه برند کار سختی است، ولی ناامید نشوید چون اکثر برندسازی برند های بزرگ از جاهای کوچک شروع کرده اند. اگر میخواهید تعدادی از قابلیت های اینستاگرام که باعث میشود شما بیشتر دیده شوید را بدانید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.
      در هر حال، آیا تا کنون با خود فکر کرده‌اید که چنین بلاگرهایی بابت قرار دادن تبلیغات تا چقدر پول به جیب می‌زنند؟ خب، در مورد یکی از بلاگرهای ۲۲ ساله به نام Danielle Bernstein این مورد شاید کمی عجیب باشد زیرا بر اساس گزارشات، این شخص بابت تبلیغات در اینستاگرام در هر پست حساب کاربری اینستاگرامش، حدود ۱۵ هزار دلار کسب درآمد می‌کند! اما شاید بپرسید چنین چیزی چگونه ممکن است؟ پاسخ ساده به این پرسش مربوط به لباس‌هایی است که این شخص پوشیده و در پست‌های خود منتشر می‌کند. بدین صورت او به نوعی تبلیغ برای سازنده آن لباس هم کرده است. بر اساس گزارشی از Harper’s Bazaar، به طور میانگین، اگر شما صدها هزار دنبال کننده داشته باشید، می‌توانید بابت هر پست بین ۵۰۰ تا ۵۰۰۰ هزار دلار کسب درآمد از اینستاگرام کنید، اما اگر تعداد دنبال کنندگان شما به ۶ میلیون برسد، پولی که بدست خواهید آورد بابت هر پست بین ۲۰ تا ۱۰۰ هزار دلار خواهد بود! حالا ما می‌دانیم که شرکت‌های مختلف هزینه‌های مخصوصی را برای تبلیغات در اینستاگرام در نظر می‌گیرند، اما آیا فکر کرده‌اید که این هزینه در صنعتی مثل صنعت پوشاک چقدر است؟ برندهای مختلف در این زمینه در طول یک سال بیش از یک میلیارد دلار را تنها صرف هزینه‌های تبلیغات در اینستاگرام کرده‌اند! Thomas Rankin، مدیرعامل و موسس شرکت Dash Hudson است. این پلفترم کارش این است که برای پست‌های اینستاگرامی، زمینه‌های لازم را برای تجاری سازی فراهم می‌سازد. Thomas Rankin می‌گوید:‌ «آن [اشاره به عکس‌های موجود در هر یک از پست‌های اینستاگرام] یک عکس ویرایش شده نیست. ما نمی‌خواهیم تلاش کنیم تا در یک مجله باشیم. ما تلاش می‌کنیم تا یک لحظه را بسازیم.» البته موفقیت شما ممکن است نسبت به هزاران کاربری که در اینستاگرام به دنبال کسب درآمد هستند، بسیار دورتر باشد، اما به این نکته توجه داشته باشید که انجام چنین کاری غیر ممکن نیست و می‌توان حتی از حساب کاربری اینستاگرام خود هم پول درآورد.
    • cloudflare چیست؟
      cloudflare هر وب سایت آنلاین را محافظت می کند و شتاب می دهد. هنگامی که وب سایت خود را به جامعه cloudflare ملحق می کنید ترافیک وب سایت شما از طریق شبکه جهانی هوشمند آن روت می شود. این شبکه به صورت اتوماتیک تحویل صفحات وب (خرید هاست و دامنه) شما را بهینه سازی می کند به گونه ای که بازدیدکنندگان شما زمان لود صفحات را سریعتر و با عملکرد بهتر ببینند.
      همچنین هرگونه دسترسی و سوء استفاده در هدر دادن پهنای باند و منابع سرور (سرور مجازی) شما، بلاک می شود.
      نتیجه: وب سایتهای cloudflare بهبود قابل توجهی در کارایی ، عملکرد و کاهش اسپم و دیگر حملات خواهند داشت.
      پیاده سازی آن بسیار ساده است.
      برای پیاده سازی آن، شما دو متد در اختیار دارید: ۱- برای ایجاد حساب کاربری رایگان در cloudflare.com ثبت نام کنید.
      شما توسط ویزاردهای ساده راهنمایی خواهید شد و سپس به سادگی دی ان اس های دامنه تان را به cloudflare تغییر می دهید.
      ۲- cloudflare به عنوان یک ویژگی جدید در سی پنل نصب شده است. ممکن است سرویس دهنده ی شما آن را ارائه ندهد در صورت وجود، شما می توانید از طریق سی پنل لاگین نمایید و روی cloudflare کلیک کنید به این طریق می توانید با یک راه اندازی ساده آن را اجرا کنید تا دی ان اس های دامنه را به سمت cloudflare حرکت دهید.
      cloudflare باعث سرعت بخشیدن به سایت (خرید هاست) شما می شود. cloudflare تاکنون بیش از ۲۳ مرکز داده در سراسر جهان دارد که نزدیک ترین مرکز داده را به بازدیدکننده ی شما به جهت ایجاد سریع ترین تجربه ی لود، انتخاب می کند.
      شما همیشه آنلاین هستید: اگر زمانهایی باشد که برای دقایقی سایت شما آفلاین شود cloudflare یک نسخه ی کش شده از سایت شما را با ارائه صفحات استاتیک به بازدیدکنندگان شما نشان می دهد. شما احتمالا متعجب خواهید شد از اینکه چطور آنها وارد صفحه ی ورود یا ناحیه کاربری شده اند؟ cloudflare به کاربران اطلاع می دهد که آنها در حال تماشای نسخه ی آفلاین سایت (خرید هاست ویندوز) هستند.
      بهینه سازی کدهای شما: cloudflare به صورت اتوماتیک محتوای استاتیک شماcss، java script، فایلهای html و تصاویر، را به منظور ارائه ی سریعتر صفحات، کش می کند. همچنین به صورت اتوماتیک جاوااسکریپت و کدهای css را به منظور صرفه جویی در پهنای باند تا حد ممکن “Minification” می کند.
      نرم افزارها: cloudflare شامل لیستی از افزونه ها است که به سادگی فعال می شوند و به صورت اتوماتیک کدهای مورد نیاز را به صفحات تزریق می کنند.
      در پایان می توان گفت cloudflare به طرز چشم گیری سرعت تغییر دی ان اس ها را افزایش خواهد داد و بهبود خواهد بخشید. اگر شما بخواهید یک CNAME یا یک رکورد MX ایجاد کنید این تغییرات به راحتی در عرض ۵ دقیقه، اعمال خواهد شد که واقعا سریع است.
      نتیجه اینکه،با توجه به موارد اعلام شده و رایگان بودن، ارزش امتحان کردن را دارد.

      منبع: وبلاگ پویاسازان
      ‌‌‌‌
      ‌‌
    • دامین اتوریتی سایت یک شاخص اندازه‌گیری وب‌سایت است که توسط MOZ.com منتشر شده است و یکی از شاخص های مهم برای سئو وب‌سایت شماست.
      هرچه دامین اتوریتی یا اعتبار دامنه وب ‌سایت شما بالاتر باشد میزان ترافیک و رتبه سایت شما بالاتر می رود.
      آیا دامین اتوریتی چیزی است که شما بتوانید تغییرش بدهید ؟ آیا قابل بهبود  است؟
      در اینجا ما چند نکته عملی (درباره افزایش domain authority) به شما خواهم گفت و شما را متقاعد می‌کنم چطور آن را بهبود ببخشید
      اما قبل از گفتن نحوه بهبود دامین آتوریتی دانستن چند نکته الزامی است.
      دامین اتوریتی (Domain Authority) چیست؟
      با دانستن این نکات شما خواهید فهمید دومین آتوریتی چی هست و شما برای افزایش یا بهبود آن به چه سمتی باید حرکت کنید.
      دامین آتوریتی بر مبنای چندین فاکتور هست:
      ۱- لینک هایی که به سایت شما از سمت سایت هایی با اعتبار بالا روانه می‌شوند در درجه اهمیت اول قرار دارد.
      ۲- به دست آوردن دامین آتوریتی بالا مثل ۱۰۰ خیلی سخت است و شایدم امکان‌پذیر نباشد سایت هایی مثل فیسبوک و تویتر دامین آتوریتی بالایی دارند, بنابراین ناامید نشوید.
      ۳-  دامین اتوریتی سایت خیلی سخت است که به صورت مستقیم تغییر داده شود و شما نمی‌توانید مثل متا تگ‌ها آن را تغییر دهید.
      چطور دامین آتوریتی را بهبود ببخشید ( راه های افزایش domain authority)
      بالا بردن اتوریتی دامنه سایت مستلزم بهبود پروفایل لینک شخصی شما هست و در یک سطح پایه‌ای برای داشتن یک پروفایل لینک خوب شما دو گزینه دارید :
       1- از شر لینک های بد خلاص شوید ۲- لینک های خوب به دست بیاورید 
      خب اول درباره گزینه اول کمی بحث کنیم, یعنی از شر لینک های بد خلاص شویم, خب این کار خیلی ساده است کافی درخواست آن را بدهید و این لینک ها را رد کنید.
      اما اینکه چطور لینک های خوب به دست آوریم باز هم شما دو گزینه دارید:
      الف) شما سر ویس‌های خدمات سئو خود را بکار بگیرید و لینک های باکیفیت و واقعی از آن‌ها دریافت کنید
      ب) یک سایت با اطلاعات ارزشمند بالا ایجاد کنید که دارای محتوای عالی باشد و اصطلاحاً به این گزینه بازاریابی محتوا می‌گویند
      چیزی که من درباره بازاریابی محتوا فهمیدم بهترین راه حل داشتن دامین آتوریتی بالا است ولی در ادامه چند نکته که به صورت نجومی می‌تواند در افزایش دامین آتوریتی سایت شما تأثیر دارد, اشاره خواهم کرد.

      مرحله اول – مطمئن شوید که از نظر فنی سئو سایت تان موقعیت خوبی دارد (بهبود domain authority)
      سایت شما در مرحله اول باید تمام جنبه‌های فنی سئو را رعایت کرده باشد و این به این معنا نیست که فقط با صرف بهینه سازی ساختار url و فایل robots.txt دامین آتوریتی شما افزایش می‌یابد بلکه این جزو الزامات افزایش دامین اتوریتی سایت شما است.
      در واقع سئو فنی مرکز ثقل تلاش ما برای بهبود دامین آتوریتی سایت شما است  و این شامل تمام جزئیات فنی مثل ساختار سایت, ناوبری, کیفیت لینک ها, ساختار url, تگ‌های عنوان, تگ alt, تگ توضیحات و غیره می‌باشد.
      بنابراین مطمئن شوید که وضعیت سئو شما در موقعیت خوبی است و بعد به مرحله بعدی بروید.

      مرحله دوم – ایجاد محتوایی که قابلیت لینک پذیری داشته باشند (افزایش دامین آتوریتی)
      خب حالا ما به موضوعی اشاره می‌کنیم که به صورت مستقیم بر دامین آتوریتی شما تأثیر دارد, اگر شما بازاریابی محتوای خوبی داشته باشید و محتوایی لینک پذیر ایجاد کنید خیلی خوب می‌توانید دامین آتوریتی سایت تان را افزایش دهید.
      نمونه‌ای از این محتواها اینفوگرافیک ها هستند که خیلی خوب از طرف افراد لینک دریافت می‌کنند.
      محتوا مرکز کار ما برای ایجاد دامین آتوریتی بالا است و بدون ایجاد محتوای جذاب هم سایت ما خسته‌کننده خواهد بود و تلاش‌های ما بی‌نتیجه و در بازاریابی محتوا شکست می‌خوریم.

      مرحله سوم – داشتن ساختار لینک سازی داخلی خوب (افزایش دامین اتوریتی سایت)
      بعضی افراد هستند که خیلی شور و شوق دارند که بک لینک های باکیفیت دریافت کنند و از ساختار داخلی خودشان غافل می‌شوند.
      و من به شما تاکید می‌کنم که شاید ۵۰ درصد از لینک سازی مربوط به ساختار لینک های داخلی سایت شما است و نیاز است به آن اهمیت دهید.
      لینک سازی داخلی باعث ایجاد یک ساختار شبکه قدرتمند برای هر دوی کاربر و موتورهای جستجو می‌شود در نتیجه ربات‌های جستجو در سایت شما می‌خزند و محتوای شما را ایندکس می‌کنند.

      یک سایت که لینک سازی داخلی ضعیف دارد به این تشبیه می‌شود که شما چند سنگریزه را روی هم بچینید و هر آن امکان فروپاشی داشته باشد ولی یک سایت با ساختار لینک سازی قدرتمند مثل این است که سنگریزه‌ها با بتن به هم وصل شده باشند و کامل هم استحکام داشته باشند.
      بنابراین باید تا می‌توانید محتوای سایت خودتان را افزایش دهید و در داخل این مطالب هم به همدیگر لینک دهید و ساختار لینک سازی‌تان (رتبه کلمات کلیدی گوگل) را تکمیل نمایید.

      مرحله چهارم – حذف بک لینک های مضر به صورت منظم (افزایش دومین آتوریتی)
      سئو همش رشد و خوشحالی نیست بلکه برای افزایش دومین آتوریتی بعضی موارد در سئو وجود دارد که یکسری کارهای تکراری و بیخود برای شما ایجاد می‌کند و باید آن‌ها را اصلاح کنید.
      این فرایند هم ساده نیست ولی ارزشمند است, شما باید لینک های مضر خود را حذف کنید و این فرایند هم برای زمان حال و هم آینده است.
      همیشه باید در حال رصد کردن پروفایل لینک خودتان باشید و با پیدا کردن لینک های اسپم از شرشان خلاص شوید.
      با حذف منظم لینک های اسپم از پروفایل لینک خودتان یک مزیت رقابتی بزرگ کسب خواهید کرد و طبق تجربه من چیزی نیست که اکثر وبمسترها این کار رو به صورت منظم انجام دهند.
      مطمئناً هستند افرادی که مدیران سایت ها را تشویق به پاک‌سازی پروفایل شان می‌کنند ولی طبق تجربه من افراد تا زمانی که دچار جریمه گوگل نمی‌شوند به سمت این کار نمی روند. بنابراین منتظر نمانید که یک شوک جریمه از گوگل دریافت کنید و سعی کنید به صورت منظم ماهانه یا دو هفتگی این کار را برای خود تعریف کنید.
      برای حذف لینک های اسپم مقالات زیادی وجود دارد که می‌توانید مراجعه کنید.
      ولی در نهایت اگر پروفایل لینک شما پر از لینک های اسپم باشد شما در این زمینه به موفقیت نمی‌رسید و در افزایش دومین آتوریتی نتیجه ای نمی گیرید.
      دامین آتوریتی کی افزایش می یابد؟

      مرحله پنجم – صبور باشید (دامین آتوریتی کی افزایش می یابد؟)
      اگر مراحلی که در بالا توضیح دادیم رعایت کنید دومین آتوریتی شما افزایش خواهد یافت. یکی از فاکتورهای تأثیرگذار در بهبود دامین اتوریتی قدمت یا سن دامنه است و همیشه سایت های با قدمت بالاتر توانسته‌اند آتوریتی بالاتری کسب کنند.
      برای مشخص کردن سن دامنه خودتان از ابزار رایگان سایت webconfs.com می‌توانید استفاده کنید.
      بنابراین اگر نکات فنی سئو (کلمات کلیدی) رعایت نشود, محتوای جذاب و تازه ایجاد نشود, ساختار لینک سازی داخلی اصلاح نشود و لینک های مضر حذف نشود تغییری در دامین آتوریتی شما ایجاد نخواهد شد.

      نتیجه‌گیری
      در این مقاله ما به  راه های افزایش domain authority (اتوریتی دامنه) اشاره کردیم ولی مهم‌ترین نکته را داشتن محتوای تازه و بازاریابی محتوا ذکر کردیم.
      با تمرکز روی بازاریابی محتوا ترافیک, افزایش خروجی‌های موتورهای جستجو و افزایش رتبه را خواهید داشت و سایت شما در صفحه اول گوگل به نمایش در می‌اید.
      ‌‌‌‌
      ‌‌
    • Php یک زبان اسکریپتی سمت سرور است.این زبان برای توسعه وبسایت های استاتیک(ثابت)یا داینامیک(پویا) و یا برنامه ها و اپلیکیشن های تحت وب استفاده می شود.
      Phypertext preprocessor نام کامل php است،یک زبان قدرتمند تحت وب محسوب میشود،که به وسیله آن میتوان وبسایت ها و پرتال های بزرگ سازمانی را طراحی و برنامه نویسی کرد.
      اسکریپت های php تنها در سمت سرور(هاست) تفسیر و اجرا می شود.کامپیوتر کاربران هم برای دسترسی به اسکریپت های php نیاز به مرورگر دارند.
      با افزایش استفاده از اینترنت در سرسر دنیا و با اهداف مختلف،که ابتدا بیشتر برای فراغت و سرگرمی بود و امروزه برای کسب و کارها و اهداف عالی تر استفاده میشود؛که روز به روز تعداد وبسایت ها بیشتر و گسترده تر می شود.در دنیای وب،وبسایتهایی که پویا هستند جایگاه بالاتر و محبوب تری نسبت به وبسایتهای ثابت دارند کهPHP این کار را برای طراحان راحت تر میکند.
      خیلی از وبسایتهای بزرگ و در کلاس جهانی با زبان PHP طراحی می شوند.در ادامه به توضیح مزیت های دیگر طراحی سایت با PHP میپردازیم.
      زبان اسکریپتی چیست؟
      یک زبان اسکریپتی مجموعه ای از زبان های برنامه نویسی است که هم زمان با هم اجرا میشوند.اسکریپت ها معمولا در دل محیط های نرم افزارها جاسازی میشوند.
      هدف اسکریپت ها معمولا تسهیل کردن و بهبود بخشیدن کارائی یا اجرای کارهای روتین برای نرم افزار است.
      اسکریپت های سمت سرور در سرور تفسیر میشوند در حالی که اسکریپت های سمت کاربر(کلاینت) در نرم افزار سمت کاربر و سیستم شخصی او تفسیر میشود.php اسکریپت سمت سرور است که  در سرور تفسیر میشود و برای مثال جاوا اسکریپت یک نمونه از اسکریپت سمت کاربر است که توسط مرورگر کلاینت تجزیه و تحلیل میشود.هم php و هم javascript هر دو میتوانند در صفحات html گنجانده شوند.زبان های برنامه نویسی نیاز ندارند که در نرم افزاری استفاده شوند و خود به تنهایی در نرم افزارهای خود کامپایل می شوند،اما زبان های اسکریپتی معمولا به راحتی می توانند در نرم افزارهای دیگر به خصوص HTML قرار بگیرد که مزیت هایی زیادی دارد. طراحی سایت کارن - http://arvinkaren.com